اگر که شما با شناخت، علاقه و آگاهی شروع زندگی مشترکتان را جشن گرفته اید، اولین قدم برای یک زندگی موفق و خوشبخت را برداشته اید. اما فکر نکنید که چون ازدواج کردید دیگر همه چیز تمام شده است، بلکه از این به بعد زندگی مشترکتان مانند گیاهی نیاز به مراقبت و رسیدگی دارد. برای این که بتوانید زندگی مشترکتان را به خوبی پیش ببرید نکات زیر برایتان کمک کننده خواهد بود.

باورهای اشتباه را از خود دور کنید.

طبق نظر روانشناس طلاق باور ها و تصوراتی نظیر این که باید حتما در زندگی ازدواج کرد، ازدواج حلال مشکلات است، بچه باعث تقویت رابطه زناشویی و گرم کردن زندگی است، کلید پایداری ازدواج شانس خوب و داشتن عشق رمانتیک است، من همینی که می بینی هستم و ..... باورهایی هستند که می تواند به زندگی شما لطمه بزند پس این باور ها و مشابه آن را در خود بیابید و آن ها را صلاح کنید و باور های منطقی و درست را جایگزین آن ها سازید.

بعد از ماه عسل:

ممکن است در ذهنتان با سوالاتی نظیر این که ((آیا این زندگی مشترکی است که فکرش را می کردم؟)) ((آیا او همان نیمه گم شده ام هست؟)) رو به رو شوید، و در واقع این سوالات عدم آگاهی و عدم واقع بینی شما را نسبت به همسرتان نشان می دهد ولی نگران نباشید اکثر افراد این سوال ها در شروع زندگی مشترک و یا چند سال بعد از خود می پرسند و خوشبختانه اکثر آن ها با صداقت و مهربانی و تلاش زندگی موفقی را تجربه کرده اند. توجه کردن به برخی از مسائل شما را از بروز بسیاری مشکلات جلوگیری خواهد کرد.

مراقب حامله شدن باشید.

بسیاری از حاملگی ها در همان اولین ارتباط جنسی محافظت نشده رخ می دهد. به همین دلیل سعی کنید که نسبت به این موضوع محافظت های لازم را انجام دهید.

از مقایسه دوری کنید.

اگر که مقایسه کردن و مقابله کردن به ذهن شما خطور کرد، سریع ذهن خود را با موضوع دیگری مشغول کنید و با مطالعه و بررسی دقیق ریشه چنین افکاری را پیدا کنید و اعتماد به نفس خود را افزایش دهید.

احترام خانواده همسرتان را خدشه دار نکنید.

از آن ها گله و شکایت نکنید و مشکلات نه چندان مهم را خود به نحوی صحیح حل کنید و مسائل و مشکلات جدی را با همسرتان به صورت محترمانه و مهربانانه در میان بگذارید و در این رابطه از تکنیک صحیح گفتگو و طرح مسئله استفاده کنید. هیچ وقت فراموش نکنید که زن و شوهر باید برای یکدیگر در رتبه و درجه اول باشند ولی به خاطر داشته باشید این مسئله یک شبه به وقوع نمی پیوندد و بلکه باید به یکدیگر ثابت کنید و این مورد مهم را هرگز فراموش نکنید. 

مشکلات جنسی را جدی بگیرید.

اگر که از همان روز های اول در مورد مشکلات جنسی رنج می برید، آن ها را نادیده نگیرید و حتما جدی بگیرید و با همسرتان در این خصوص صحبت کنید و در صورت لزوم با مشاور و دکتر سکس در میان بگذارید. 

برای همسرتان پدر یا مادر نباشید.

بسیاری از زوجین به اشتباه و نا خود آگاه مهربانی و محبتشان بوی پدرو مادری می دهد. این رفتار ها شاید در ابتدا برای افراد خوشایند باشد اما به مرور زمان دشمنی و نفرت بینتان زیاد خواهد شد. سعی کنید که به جای او فکر نکنید و تصمیم نگیرید.

درباره مسائل مهم با یکدیگر مشورت کنید.

اگر که در مورد مسائل مهم مانند شغل، تحصیلات، مسائل اقتصادی، بچه، محدوده وظایف و مسئولیت ها، توقعات و خانواده ها و ..... با یکدیگر صحبت نکرده اید، آن ها را در اولویت قرار دهید و در هر زمینه مشورت کنید و به توافق برسید.

شک را حذف کنید.

اگر متوجه مسئله ای شک برانگیز شدید ، بدون این که قضاوت کنید، با احتیایط و مراقبت تمام عیار از هر کاری که می توانید شک خود را برطرف کنید دریغ نکنید و برای یک بار آن را حل کنید.

ناراحتی را سرکوب نکنید.

ناراحتی ها و مشکلات زناشویی جز جدا نشدنی زندگی مشترک هستند و به همین دلیل هیچ گاه احساسات و ناراحتی های خود را پنهان نکنید و آن ها را سرکوب نکنید و با صداقت و مهربانی آن ها را با همسرتان در میان بگذارید.

 مسائل خصوصی زندگیتان را با فامیل و دوستان در میان نگذارید.

در مورد مشکلات و اختلافات زناشویی به دنبال متخصص برای گرفتن کمک باشید و مسائل خصوصی زندگی تان را با فامیل و دوست در میان نگذارید. این مسائل ممکن است که بین شما حل شود ولی دید اطرافیان به زندگی شما تغییر خواهد کرد و به همین دلیل سعی کنید برای زندگی مشترکتان حد و مرز قائل باشید.

فراموش نکنید که هیچ کس بی عیب نیست.

همه ی انسان ها عیب و نقص هایی دارند و هیچ کس کامل نیست و همه افراد نکاط مثبت زیادی دارد. زمانی که فقط به عیب ها توجه داشته باشید زندگی سختی را خواهد داشت. اما اگر که بیشتر توجه خود را روی نکات مثبت همسرتان بگذارید خواهید دید که انعطاف و پذیرش شما بیشتر می شود.و سعی کنید هر روز مورد مثبت پیدا کنید و از همسرتان قدر دانی و تشکر کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه تقویت رابطه تان با مطب روان در ارتباط باشید.